Followers

Wednesday, February 2, 2011

Tersalah serbuk kari

Sgt lega rasanya da siap suma hal yg perlu dselesaikan..medical chekup da setel, alhamdulillah sihat walafiat xda pnyakit apa2..even ibu suruh bgtau doc aku pekak sikit. hahaha! dua ari bturut2 p klinik tu sbb amik masa ckit utk urin test. mcm nk je bgtau doc tu, sumpah saya x hisap dadah doktor. hehe

Smggu dua ni hdup aku jd tunggang langgang ckit. mlm jd siang, siang jd mlm. bila mlm x bole tdo, siang jd mengantukla..bgitula sbaliknya mlm aku x bole tdo. so time tu lari skitla dr hidup org normal. mggu ni slain p checkup dtemani ain, we byk dok rumah ja. jalankan tugas sbg surirmh tangga even rmh kami xda tangga pon. memasak, mngemas, mbasuh, menyidai, melipat baju, mnonton tv n menido. hoho..

Sebut pasal mmasak ni, kmarin ibu n ain puasa. Abah bli ayam n ikan skali utk masak. ain ckp nk buat ayam msk kicap n goreng sayur utk juadah bbuka. Abah plak sruh buat gulai sbb nk ada kuah jgk. ok, aku pn siapkanla bhn2 utk ain msk kicap. setel basuh ayam n potong bawang suma, aku tggal kt ain sruh smbung sbb nk p amik ibu blk keja. aku ckp gulai nti aku msk, ikan aku dh kluarkan. kbetulan ptg kmarin aku n ibu blk umah kg jap nk p amik brg2 yg yong pesan, so lmbatla skit smpai umah dh senja.

Masa ibu n ain smbhyg, aku pn bsilatla nk msk gulai.(ekceli 1st time aku nk msk sndiri gulai ni, b4 ni tlg ibu ja) lpas tumis bwg n segala,  tanpa was2 aku pn amik serbuk kari Encik Babas trus tumis skali. wanginya bau..rsa pndai dhla time tu. nmpak gaya mjadi gulai ikan aku mlm ni. heheh gelak jahat. smntara tggu rempah nk masak, ibu sruh aku smbhyg dlu. ibu n ain plak smbung msuk dapur.

Lpas smbyg aku dgn bgganya kluar bilik trus ckp kt ibu, "pandaikan farah tumis gulai bu?" ain tgk aku dgn muka smacam smbil ckp, "haah pndai sgtla, cuba tgk kak pakai rempah apa."  aku pakai rempah apa, btolla rempah ikan cap encik babas. bila check blk, rupanya aku tumis serbuk kari ayam. Ya Allah salah serbu kari!! betapa loklaqnya aku! mujur ibu rilex ja menjeling tanda x marah hahaha..

Nasib baik ayam byk. tukarla kari ikan jd kari ayam. mkn ayam jela kami smlm tmasuk msk kicap yg dh siap awal tu..hehe..tula lenkali, nk msk gulai baca btol2 serbuk kari apa yg tertera tu. jgn main hentam ja farah oi!! susah payah pihak kilang copkan nama serbuk kari tu, yg x baca tu sapa suruh. nasib ibu yg take over, kalo aku truskan perjuangan msk gulai tu sorg2 conform jd KUAH GULAI AYAM BERLAUKKAN IKAN..Hoho gempak..yg herannya aku x bau plak rempah ayam masa dok tumis tu. haha mcm mana nk bau, msk gulai pn 1st time, mmg x reti nk beza la..buat malu ja..

After dis, aku akan rajinkan diri aku utk msk gulai supaya dpt bezakan antara bau serbuk kari ikan, ayam, daging, dsb..hmmm bole caya ke...

No comments:

Post a Comment